Українські дизайнери про те, як війна вплинула на їхні бренди
Коли 24 лютого 2022 року розпочалося повномасштабне вторгнення росії в Україну, багато хто не знав, що робити. Ця подія дестабілізувала життя, призвела до поневірянь. Багато людей не можуть працювати, щоб забезпечувати свої сім'ї та заробляти кошти для існування. Це торкнулося кожного бізнесу, зокрема й у сфері української моди.
Початок війни став часом, коли світ моди в Україні потребував різких змін. У дуже складних умовах брендам довелося змінюватися, підлаштовуватися під зупинку виробництв одягу через блекаути, вирішувати питання з клієнтами, які не могли вчасно отримати відповідь. Просто творчі люди також переживали серйозну трансформацію, спостерігаючи за тим, як країна руйнується разом із її колишніми культурними орієнтирами.
Але у будь-який темний час можна знайти вихід, якщо звернутися до світла. І власники різних брендів в Україні знайшли сили йти далі. Як каже Яна Оленич (засновниця бренду жіночого одягу «Olenich»), усередині кожна людина тепер сильніша, ніж була раніше. Тепер, на її думку, єдність та опір у крові кожного українця. І з нею важко не погодитись.
Більше року минуло з дати, коли наше життя перевернулося. П'ять українських дизайнерів розповіли, яким чином це вплинуло на їхню особисту та професійну реальність.
Gudu
Креативний директор компанії Gudu Лаші Мдинарадзе вважає Україну своїм домом, хоч і виріс у Грузії. Бренд Gudu прославився завдяки переробленим речам з деніму та шиття з клаптів. Його модні починання були саме в Україні. Він розповідає, що рятуванням від неймовірного стресу для нього стала рутина. В умовах, коли твій будинок руйнують, місце, де ти творив і надихався, розривають на частини, рутина допомагала психологічно вистояти.
Лаші каже, що йому найважче було впоратися з відключеннями електроенергії. Адже це не дає планувати роботу у нормальному графіку. Але коли він згадує про те, як доводиться хлопцям на передовій, ця проблема здається дрібницею.
Також креативний директор зазначив, що зараз в Україні навіть з'явився жарт: ми повністю побороли прокрастинацію. Тепер людина не має багато часу, щоб розмірковувати і готуватися до прийняття рішень. Тепер все потрібно робити зараз, відразу, тут і зараз.
Мдинарадзе каже, що жодної хвилини не сумнівався, чи залишатись йому в Києві. Він просто не міг залишити свою команду справлятися з проблемами наодинці. Він вважає, що саме єдність стала для команди джерелом тієї сили, яка була така потрібна.
Також підвищений інтерес до української моди з боку інших країн збільшився. На бренд звернули увагу інші люди, і це принесло нових клієнтів. Зокрема, це сталося завдяки презентації одягу Gudu у Нью-Йорку та Будапешті. Тепер у компанії нові цілі та їх більше не лякає так сильно те, що було у лютому.
Lenki Lenki
Цей бренд верхнього одягу було засновано близько семи років тому Дімою Євенко. З початку війни він перебуває у Мілані, а його команда живе по всьому світі. У компанії з початком війни відбулася реструктуризація. Засновник бренду пишається тим, що їм вдалося залишити ту саму кількість співробітників.
Цей бренд цікавий своїм незвичайним підходом до створення пуховиків. Саме він зробив екіпірування для членів Національного антарктичного товариства. Як каже Діма, з початком війни в ньому оселився страх не лише за себе, а й за справу його життя.
До війни Lenki Lenki базувалися у Києві. Нині основні виробничі потужності знаходяться у Тернополі та Черкасах — безпечніших місцях. Перша складність, з якою довелося боротися бренду, — відсутність електроенергії. Заводи, де вироблявся бренд, працювали по 2-3 години на добу. Через якийсь час вони закупили дизельні генератори та змогли вийти зі складної ситуації. Як каже Дмитро, мода — це їхнє особисте поле битви, і він залишається прихильним до своєї справи.
Six
Киянка Юлія Богдан, яка шиє елегантні костюми для Олени Зеленської найбільшою складністю називає різкий перехід спілкування з клієнтами в онлайн. Раніше вони приходили на приватну примірку, але з початком війни багато хто переїхав, і бізнес зазнав змін. Одяг цього бренду використовується багатьма впливовими людьми як їхні особисті обладунки від зовнішнього світу.
Два місяці знадобилося бренду, щоб перейти у цифрову реальність. Костюми доводилося створювати буквально на картинці з комп'ютера. Юлія каже, що пишається своєю командою за те, що вони виявили сильний дух та хоробрість у цій справі. Усі її співробітники залишилися у Києві та продовжили працювати.
Дух єдності їхньої команди дозволив їм зберегти всіх співробітників і зробити замовлення. Усі костюми були доставлені вчасно, що могли дозволити собі далеко не всі українські підприємства. Ця ситуація показала Богдан, що бренд Six в індустрії моди тепер може посісти більш впевнене місце.
Вона каже, що ця ситуація дала їм зрозуміти, що вони можуть бути представлені в Європі, і вони мають що показати світові. Сьогодні банери з брендом є у Лондоні та Парижі. Юлія відчуває, що її компанія стала помітнішою та шановнішою, і вірить, що це лише початок для всієї фешн-індустрії України, а не лише для її бренду.
Olenich
Яна Оленич народилася в Одесі і з початком війни самостійно дісталася свого притулку в Греції. Однак того ж літа вона повернулася в Україну і зараз перебуває в Києві, оскільки не змогла впоратися з тугою по дому та відчуженням, які відчувала в іншій країні.
Саме у столиці базується її ательє з пошиття жіночого одягу. Яна розповідає, що її привабила сила та енергія, яка є у столиці. Вона відчувала, що потребує своєї команди, сім'ї та друзів, що має розділити з ними все горе та радості, які зустрічаються на шляху. Вона порівнює це з відданістю у шлюбі.
Тепер вона вчиться справлятися із викликами, які життя підкидає їй та її команді. Навіть створення колекцій при свічках, у холодних цехах без опалення та водопроводу, вона вважає випробуванням, яке робить її сильнішим. Яна каже, що це схоже на наддержаву.
Колекція бренду осінь 2022 року була відображенням туги по дому, а ось весняна колекція 2023 року вже показує полегшення повернення додому. Колекція включає такі традиційні елементи українського одягу, як ручна вишивка з Полтавської області, монохромні колірні палітри. У рекламі використовувалися зображення Куяльнінського лиману під Одесою, і абсолютно вся колекція була виготовлена в Україні.
На 2023 рік Оленич планує дуже багато. Вона каже, що, незважаючи на всі труднощі, з якими стикається українська нація, вдома жити дуже приємно. А також вона відчуває сміливість свою та своєї команди, яка допомогла їм створити нову колекцію та продовжувати це робити, розширюючи всесвіт Olenich.
Masha Popova
Маша Попова також є дизайнером із Одеси. У лютому 2022 року вона виїхала з міста, де мешкала з 11 років. У дитинстві вона жила у Подільську, і, як сама каже, «тусувалася біля залізничного депо». Закордоном їй вдалося здобути для свого бренду міжнародне визнання.
У вересні 2022 року було влаштовано її дебютний показ у Лондоні на тижні моди. Він був похмурим, гранжовим, доповненим елементами мотокросу. Також у колекції проглядалася мода на джинси з 2000 року. Загальний настрій подіуму був меланхолійним, але в той же час він підживлювався люттю, яку сама Маша відчувала з початком війни.
Маша ділиться, що шоу здобуло приголомшливий успіх. Вона стверджує, що тепер покупці та преса міжнародного ринку набагато серйозніше ставляться до українських брендів.
Маша закінчила Central Saint Martins у 2020 році і відома у колах It-girl з Інстаграм, до яких відносяться Дуа Ліпа та Белла Хадід. Тепер вона має клієнтів у 13 роздрібних магазинах по всьому світу. Людям сподобалися її потерті джинси деформованої форми, байкерські куртки, елементи металік в одязі та мікро-спідниці. Навесні 2023 року бренд представили і в Dover Street Market.
На початку 2023 року дівчина повернулася до Одеси. Вона хоче провести деякий час зі своєю родиною та почати роботу над майбутньою колекцією осінь 2023 року. Як стверджує Маша, нова колекція стане еволюцією того, що вона пропонує зараз.